pondělí 8. dubna 2024

Knižní tipy – knihy o rodičovství

 V prvním těhotenství a 1. roce života syna jsem neměla nějakou potřebu číst knížky o rodičovství a výchově. Občas jsem si poslechla nějaký podcast, přečetla příspěvek na sociálních sítích, ale vyloženě po knížce jsem netoužila. Změnilo se to až někdy po roce a půl jeho života, kdy jsem zároveň i podruhé těhotná a do knížek tohoto tématu jsem se pustila. Proto bych vám dnes chtěla doporučit nějaké fajn tipy, pokud jste třeba rodiči nebo se jimi brzy stanete a chtěli byste se o tomto tématu více dozvědět.

1. Aha! Rodičovství

Tahle knížka je úžasná v tom, že nám dává „návody“, tipy a rady, jak zvládat určité těžké situace s dětmi, které mohou a vesměs skoro všude nastávají. A většinou jsou pro nás náročné proto, že v nás vyvolávají naše skryté emoce, které nejsme schopni zvládat. Opravdu, ono to není jen v rodičovství, všichni dennodenně zažíváme různé situace, které v nás vyvolávají všelijaké emoce. A jedna situace vyvolá určitou emoci v jednom člověku, kdežto v druhém člověku tatáž událost způsobí zase absolutně odlišný emocionální koktejl.

Proto se mi knížka moc líbí. Není o tom, jak změnit vaše dítě. Je o tom, jak zvládat své emoce a naučit se „lépe“ reagovat na své dítě, které také prožívá nějaké emoce. Ono vlastně tak, jak se chováme k dítěti v určité situaci (třeba když má záchvat vzteku), tak se k nám vlastně chovali naši rodiče (nebo ti co nás primárně vychovávali) ve stejné situaci (takže když jsme my jako malé děti měli záchvat vzteku). Je to logické, automaticky přebíráme vzorce, protože jsme vlastně ani nic jiného nezažili, tudíž neznáme jiné možnosti, jak se zachovat.

Samozřejmě se to hezky čte, ale v realitě je to trochu náročnější. Ale každý krůček se počítá a určitě se jedná o takovou tu knížku, ke které se budete vracet a vyhledávat kapitoly popisující vaše právě prožívající období (třeba to období vzdoru atd.). 

Knížka je navíc rozdělená do různých období vývoje a růstu dítěte. Začíná od úplného začátku, tedy narození – kojenců, pokračuje přes batolecí období, předškolní věk až po zhruba 1. stupeň.

Anotace

Většina knih na téma rodičovství se zaměřuje na změnu chování u dětí. Kniha, kterou držíte v rukou, začíná u nás – tedy u rodičů. Pomůže nám lépe porozumět vlastním emocím. Poskytuje jednoduché a praktické návody, jak zpracovat naše reakce, abychom byli schopni děti vést s empatií, pomocí stanovení zdravých hranic a jasné komunikace.

2. Aha! Rodičovství sourozenci

Protože mě předchozí knížka zaujala a nyní mě čeká výchova 2 dětí, pustila jsem se i do dalšího dílu, tentokrát zaměřeného na sourozence. Tady vás autorka připravuje na různé situace, které mohou nastat mezi sourozenci. Od přípravy staršího na příchod bratra či sestry už v těhotenství, až po různé nepříjemné konflikty mezi nimi potom.

Knížku nemám přečtenou celou, zatím jsem přečetla jen ty kapitoly, které pro mě jsou aktuální (tedy příprava staršího) + něco navíc, co mě v blízké době čeká, tedy soužití s miminkem atd. Opět se mi ale pohledy a názory líbí.

Anotace

V této dlouho očekávané knize se známá doktorka Laura Markhamová, autorka úspěšné knihy AHA! Rodičovství: Jak přestat křičet a začít žít s dětmi v harmonii, zabývá sourozeneckými vztahy. Poskytuje jednoduché, ale účinné návody, které dětem pomohou zvládat jejich emoce, vyjadřovat jejich potřeby a samostatně řešit spory. Díky těmto postupům si děti budou schopné vytvořit se svým sourozencem láskyplné pouto a vyrůst v empatické, chápající a spolupracující dospělé.

3. Maličkosti

Knížka, kterou napsal český autor Mgr. Jiří Halda, speciální pedagog, který se díky svým zkušenostem a poznatkům z povolání věnuje i rodinným terapiím. Došla jsem k němu pomocí podcastu, když jsem poslouchala nějaký rozhovor o rodičovství. Moc se mi líbily jeho názory a pohledy na výchovu, zjistila jsem, že napsal i nějaké knížky, tak jsem neodolala a (zatím) do jedné se začetla.

Má fakt rozumné pohledy, samozřejmě ne vždy se vším souhlasím, ale o tom to taky není a i on to zmiňuje. Nikomu nic nevnucuje. Knížka je napsaná opravdu srozumitelně, přesně tak, aby ji pochopil úplně každý. 

Mám doma od něj ještě jednu knížku, kterou si chci přečíst taky, jen jsem se k ní ještě nedostala.

Anotace

Kniha Maličkosti, na které byste při výchově dětí neměli zapomínat, je populárně naučnou knihou, která vás provede těmi nejvýznamnějšími obdobími v životě dítěte. Autor popisuje jevy, které by měly v životě dítěte nastat, aby z něj mohl vyrůst dospělý člověk, který žije vnitřně spokojený život. Informace, které se dočtete, vychází nejen z odborné literatury, ale hlavně z dlouholeté autorovy terapeutické praxe. Kniha vede k přemýšlení o sobě, o svých dětech, o partnerovi, o rodičích, o vztazích, o lidech…Je to jakýsi manuál, ke kterému se můžete vždycky vrátit.

4. Sebeúcta u dětí

Tuto knížku mi doporučila má terapeutka. Opět nám ukazuje, jak je důležité dětem „dopřát“ určité pilíře už v dětství, a když nejsou splněny, může to vést k řade nejen psychických, ale i běžných každodenních problémů. Nemám ji teda ještě dočtenou celou, ale i to, co jsem zatím přečetla, mi dost dalo. 

Zároveň si člověk uvědomuje, co třeba jemu samotnému v dětství chybělo a jak se to právě projevuje v jeho současnosti. Tudíž si ji určitě může přečíst každý, nejen rodiče.

Anotace

Nová kniha známého psychoterapeuta Heinze-Petera Röhra ukazuje, že pouze když mají děti silné sebevědomí, mohou se dobře rozvíjet. Poruchy vývoje sebevědomí často ústí v psychologické problémy v dospělosti a v problémy chování. Je proto třeba, aby rodiče podporovali rozvoj svých dětí. To je však možné pouze tehdy, pokud mají sami dostatečný pocit vlastní hodnoty. Jen tak pochopí, co podkopává sebevědomí jejich dětí, a mohou jim pomoct najít cestu k nalezení jejich sebeúcty.

Heinz-Peter Röhr je známý německý psychoterapeut se specializací na terapii závislostí. Původně vystudoval sociální práci a pedagogiku. Je autorem mnoha úspěšných knih, které vyšly v Portále: Narcismus – vnitřní žalář, Hraniční porucha osobnosti, Hysterie – strach z odmítnutí, Závislé vztahy aj.

A to by bylo pro dnešek vše. Znáte nějakou z těchto knížek? A pokud jste rodiče, zajímáte se o knížky takového tématu? :)

6 komentářů:

  1. Zajímavé knížky, díky za tipy :) zatím nepoužiji, ale v budoucnu se budou hodit. Já teď čtu hodně o speciální pedagogice (ADHD)

    OdpovědětVymazat
  2. Rodič zatím nejsem, ale do budoucna to jsou určitě skvělé tipy! :)

    OdpovědětVymazat
  3. zajímavé tipy :) znám první dvě knihy, ale nečetla jsem je :)

    OdpovědětVymazat
  4. Četla jsem Aha! Rodičovství, pak mám ráda Maminko, nekřič, Respektovat a být respektován nebo Pět jazyků lásky a děti a Jak mluvit, aby nás děti poslouchali :)

    Smile Thess

    OdpovědětVymazat
  5. Neznám a zatím nezajímám, ale jednou přijde den, kdy si za tebou budu chodit pro rady <3

    WantBeFitM

    OdpovědětVymazat
  6. Knížky neznám, ale taky to není něco, co jsem někdy měla potřebu vyhledávat. Ale možná doporučím kamarádce, která má nově mimčo :)

    lucyvillain.blogspot.com

    OdpovědětVymazat

Děkuji za přečtení a zpětnou vazbu❤️