pondělí 22. července 2024

Knižní tip – Porodní báby z Osvětimi

 Dnes mám pro vás další tip na knížku. Je to trochu jiné sousto, než tady většinou sdílím, ale to neznamená, že mě mohla či nemohla nadchnout a že si nenajde své čtenářské publikum. Povím vám tedy o knížce Porodní báby z Osvětimi od autorky Anna Stuart.

Jedná se o román z dob 2. světové války, což už asi z názvu všem došlo. Příběh je o mladé Ester a její rodinné přítelkyni (kterou může považovat za svou druhou mámu) Anně, které dělají porodní báby v polském koncentračním táboře Březince, tedy Osvětimi

Příběh začíná, jak se židovka Ester zamiluje do svého budoucího muže, jenže když se konečně dají dohromady, propukne válka. Stihnou se však ještě i vzít a pak už jim začne peklo. Nejprve ještě žijí ve svém rodném městě, pak tam vznikne ghetto, kde jsou všichni Židé nuceni se přestěhovat. Křesťanští a jiní neuctívajícící židovství obyvatelé se Židům snaží pomáhat a tajně jim nosit různé věci. Toho se zúčastní i křesťanka Anna se svou rodinou, ale bohužel je jednou nacisté přistihnout a Annu následně převezou do Osvětimi, kde se ve vlaku potká i s Ester, která je tam také převážena. 

Poté spolu vykonávají práci jako porodní báby v Osvětimi, kde ženy rodí v šílených podmínkách, děti jsou ze začátku zavražděny, poté odváženy atd. Detailně se v knížce popisují strašlivé podmínky, ve kterých pracující Židé museli žít a nějak přežívat. Ester sama zjistí, že těsně před převezením stihla otěhotnět a láska ke svému muži i dítěti ji nutí snažit se přežít, aby se poté všichni mohli zase najít a žít spolu. Ano, pořád si snaží udržovat tyto pozitivní vyhlídky do budoucna, i když tomu otřesná přítomnost vůbec nenapovídá.

Jedná se o silný příběh, který sice není skutečný, ale je inspirovaný skutečnými událostmi, které autorka na konci knížky zmiňuje. Pokud vás baví tato válečná tematika, určitě doporučuji si ho přečíst. Já ho měla zhltnutý opravdu rychle.


Anotace

Strhující román, inspirovaný skutečným životním příběhem ženy, která svým neúnavným bojem o záchranu lidských životů vnesla do děsivé temnoty tábora Březinky světélko naděje. Píše se rok 1943 a porodní sestra Anna se v transportu setkává se svojí mladší přítelkyní, zdravotnicí Ester. Poté, co vystoupí z vagónu a zavře se za nimi obrovská železná brána, ocitají se uprostřed koncentračního tábora Osvětim-Březinka. Anna pak prokáže neobvyklou duchapřítomnost, když při následné selekci přesvědčí nacistického doktora, aby jí i Ester přidělil práci na místním porodním oddělení.

V mundúru, s oholenými hlavami a s vytetovaným číslem na zápěstí jsou pak odvedeny do osvětimské „porodnice“, kde začíná Annin usilovný boj o záchranu tisíce životů nejen dětí, ale i jejich matek.

Když následně přijde příkaz, aby byla všechna světlovlasá miminka matkám odebrána a odvezena do Říše na převýchovu do německých rodin, napadne mladou Ester spásná myšlenka.


Znáte knížku? Četli jste ji? Baví vás tato tematika? :)

7 komentářů:

  1. Tuhle knížku bych si ráda přečetla - období první a druhé světové války mě zajímá, takže tyto knížky mám ráda. Zrovna jednu taky čtu. 🙂

    OdpovědětVymazat
  2. Já se rozhodně knížkám s tematikou holocaustu nevyhýbám, protože si myslím, že historie nemá být zapomenuta. Ale dávkuju si to, protože to téma je dost těžké a knih s ním poměrně hodně.

    OdpovědětVymazat
  3. moc knihy s touto tématickou nečtu, ale moje maminka ano... děkuji za tip :)

    OdpovědětVymazat
  4. Musel to být hrozně těžký příběh. Přiznám se, že tuto tématiku úplně nevyhledávám, pro mě je to až moc těžké čtení :) U knížek nejradši odpočívám a nechávám se unášet příběhem :)

    WantBeFitM

    OdpovědětVymazat
  5. Knihy o válce, ať už podle skutečného příběhu, nebo jen inspirované tím, co se dělo, mám moc ráda. Jen na ně musím mít správnou náladu. Teď čtu trochu snadnější literaturu. :D Ale zrovna na tuhle knihu mám zálusk už dlouho.

    OdpovědětVymazat
  6. Na tuto knžíku už jsem se v knihkupectví dívala a přemýšlela, zda na ni mám či nemám žaludek... zatím ji doma nemám, ale třeba se ke mně jednou dostane a já si ji přečtu... knihy s válečnou tematikou totiž nejsou úplně moje :/

    OdpovědětVymazat
  7. Tématika 2. světové války a koncentračních táborů mě velmi zajímá. Přečetla jsem už desítky knih. Na podobné téma mohu doporučit Porodní sestru z Osvětimi od Magdy Knedler

    OdpovědětVymazat

Děkuji za přečtení a zpětnou vazbu❤️