pondělí 27. září 2021

Těhotenství – 2. trimestr

 Ani se mi nechce věřit, že už mám za sebou 2 trimestry těhotenství! Sice si na jednu stranu připadám, že už jsem těhotná pěkně dlouho, ale i tak to šíleně letí! Druhý se mi táhl trošku více než ten první, ale to je asi přirozené, když v tom prvním nějakou dobu trvá, než vůbec zjistíte, že jste těhotní. Každopádně k tématu, dnes vám tedy popíšu, jaký byl můj 2. trimestr :).

Druhý trimestr se počítá od 14. týdne do 27. týdne těhotenství (týdny se začínají počítat od počátečního data poslední menstruace). Údajně to má být ta nejlepší část těhotenství, protože začáteční nevolnosti pomalu ustupují, bříško ještě není tak velké a žena se cítí jako by ani těhotná nebyla (energie atd.). Bylo tomu tak i u mě?

Chutě, nepříjemnosti a pocity

Popravdě musím se přiznat, že občas jsem měla dost náročné dny i ve 2. trimestru. Přišla jsem si, že jsem asi nějaká divná, když by toto těhu období mělo být zkrátka skvělé, super a na pohodu. Jak jsem psala v článku o 1. trimestru, neměla jsem chuť a dělalo se mi blbě z některých jídel. To teda naštěstí ustoupilo a já mohla jíst už úplně vše, blbě mi nebylo a ani žádný pach mi nevadil. Z kraje 4. měsíce jsem sice ještě neměla chuť na vše, ale postupně se to zlepšilo.

Co mě ale překvapilo bylo to, jaké mám občas tlaky v celém těle. Já osobně o tomto nikdy předtím neslyšela a ani mě to nenapadlo, ale asi jak miminko začíná pomalu růst a mění se vnitřní uspořádání orgánů, tak jsem občas (hlavně po večerech, ale výjimečně i někdy během dne) měla šílené tlaky v břiše a občas to byl tlak, který šel až k zádům i krku. Nevěděla jsem, jak se uvelebit, většinou pomohlo to zaspat.

Taky jsem občas mívala problémy i s obyčejnou chůzí, což pro mě také bylo překvapení. Někdy mě totiž přepadla taková bolest v boku, kterou bych asi nejvíce přirovnala k tomu, když vás píchá v boku při špatném dýchání u běhu. Není to úplně to stejné, ale asi nejvíce podobné. A sami si dokážete představit, že to moc příjemné teda není.

Také mě mnohem častěji budí noční křeče v lýtkách a o chození na záchod asi mluvit nemusím, jsem tam skoro pořád :D. Ale v noci jdu jen jednou na záchod, a někdy to dokonce zvládnu vydržet až do rána (záleží, jak moc piju večer).

Zatím jsem jednou chytla kvasinkovou infekci, což není nic zvláštního v těhotenství. Před těhotenstvím jsem na toto moc často netrpěla, myslím, že jsem ji měla jen tak 2–3× za život. Když se mi objevila teď, tak jsem zrovna měla i prohlídku u doktora, tak jsem mu o tom rovnou řekla  předepsal mi běžné čípky, takže není ani nutná žádná spešl léčba. Teda mně čípky zabraly, možná kdyby ne, tak se to řeší nějak jinak, kdoví :D.

Ale navzdory těmto problémkům byla většina dnů krásná a jsem vděčná, že mé tělo vše pěkně zvládá. Jsou to opravdu takové maličkosti, které mě trochu překvapily, občas jsou tedy i chvíle, které jsou pro mě náročné, ale pořád převládá pocit lásky, pýchy a hlavně se i moc těším na malého!

Chuť se vrátila na vše :D.

Pohyb a cvičení

Co se týče pohybu, z blogu to může vypadat, že pořád někde lítám po horách, ale tak to úplně není. Výlety jsme dost omezili a i když bylo léto, na horách jsme byli mnohem méně často, než tomu bylo předtím. Ze začátku druhého trimestru jsem ještě zvládla i náročnější túry, ale postupně jsme se snažili volit spíše něco lehčího, protože jsme nevěděli, jestli mě nechytnou třeba ty bolesti v boku a tak :D. Nehledě na to, že ke konci trimestru už jsem měla taky nějaké to bříško a začala se zadýchávat i při chůzi do schodů :D.

Jinak jsem se občas snažila cvičit nějaké těhu cvičení, ale to opravdu spíše zřídka. Ze začátku trimestru jsem navštívila i těhotenskou fyzioterapeutku, a tak mi poradila nějaké cviky na má zablokovaná žebra. Dala mi tipy i jak už se učit vstávat, abych později neměla diastázi břišních svalů, a tipy ke správnému sezení.

Občas jsme spolu cvičili :)

Změny na těle

Tak první věc, kterou bych chtěla zmínit je, že mi vůbec nevyrostla prsa :D. Někomu prsa narostou hned, než ještě vůbec ví, že je těhotný, ale já jsem pořád na stejném čísle. Vlastně mi to ani nevadí, protože už rostoucí bříško je nápor, takže jsem dalšího zatížení (zatím) ušetřena :D. Ale ve 27. týdnu se mi dva dny vždy večer spustilo mléko z jednoho prsa

Jinak mi samozřejmě o dost povyrostlo bříško a už ho i pociťuji. Přijde mi, že jinde (naštěstí) moc nepřibírám, možná jsem něco málo nabrala v nohách, zadku, rukách, ale stále obleču stejné velikosti. Jak už jsem zmiňovala, začínám se už i trochu zadýchávat, ale vím, že ten největší růst asi teprve přijde teď :D.

Teda džíny s vysokým pasem už nezapnu :D

První pohyby

V 18. týdnu jsem začala cítit takové vlnění/bublání v podbřišku a když se častěji opakovalo, došlo mi, že je to způsobuje to naše malé miminko. Kolem 19.–20. týdne jsem už pociťovala mírné pohyby. Ze začátku mi to přišlo zvláštní, ale pak už vůbec. Každopádně teď už našeho chlapečka cítím pořádně a taky v celém břiše (ne jen na jednom malém místečku, jak ze začátku) a je celkem akčňák :D.

Rosteme :)

První věci do výbavičky

Úplně první věci jsme pořídili už celkem brzy. Využili jsme totiž volna, když jsem měla promoce, a jeli omrknout dětské obchody. No odešli jsme s celkem plným kufrem od auta (kočárek i s autosedačkou atd.). Chvíli po těchto nákupech jsme koupili i postýlku, komodu, do které budeme dávat oblečení a další věci pro mímo a na které bude přebalovací pult. Pak jsme si řekli, že počkáme až po svatbě, že teď se zaměříme na ni. Já koupila jen pár bodýček z druhé ruky, mamka mi dovezla nějaké oblečení z dovolené, jinak jsme pro mimčo nic nekupovali.

Po svatbě jsme se ale už na nákupy vrhli a řekla bych, že máme většinu důležitých věcí, ale samozřejmě ještě nám něco chybí, a to postupně dokoupíme, případně zjistíme, co ještě pořídit (máme přece ještě celý poslední trimestr :)).

Namalovali jsme prckovi nad postýlku, jak jinak, než hory :D

Těhotenství a cukrovka

Protože já už měla cukrovku diagnostikovanou před otěhotněním, vyhnul se mi test těhotenské cukrovky. Musím ale říct, že se podle mě dělá u těhotných žen celkem pozdě. I mně těhotenství s cukrovkou zamávalo a začal mi mnohem více skákat cukr po jídle. Předtím jsem byla jen na dietě, ale teď si musím 2x denně píchat u jídla inzulín. Každopádně tyto změny začaly už tak jeden až dva měsíce předtím, než doktoři posílají těhotné ženy na otestování.

Nic pro mě, bohužel :D

Další poznatky a zajímavosti

Občas jsem fakt i hodně unavená, celkově mám mnohem tvrdší spánek a někdy i delší než jsem měla před těhotenstvím. Naopak když byla nějaká "stresovější" období (svatba atd.), nedokázala jsem pořádně spát (což mi předtím ani v takových obdobích moc problém nedělalo).

S partnerem jsme navštívili dvoudenní kurz Jemného zrození. Řekla bych, že byl užitečný hlavně pro něj, já spoustu věcí znala, ale přesto jsem se i tak dozvěděla něco nového a jsem ráda za poskytnuté materiály, afirmace a relaxace, na které se chci pořádně zaměřit, až nastoupím na mateřskou.

Ale bez procházek by to nešlo (i když někdy i ty vynechám :D)

Tak to by k mému 2. trimestru bylo asi vše, myslím, že jsem se rozepsala dost a článek je celkem dlouhý :D. Tak doufám, že jsem vás neunudila a případně kdyby vás ještě něco zajímalo, klidně se ptejte :).

20 komentářů:

  1. Mě to tak baví číst😍sice mám ještě čas, ale stejně je skvělé se něco dozvědět už dřív a moc hezky jsi nám přiblížila vše důležité :) hlavně, aby ses cítila dobře a s miminkem jste byli v pořádku❤️

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. To jsem ráda <3. Taky mě takové téma občas zaujalo, i když jsem ještě být maminkou neplánovala nechtěla :). Děkujeme <3.

      Vymazat
  2. Obrovská gratulace k miminku :)! Chudáku, ta cukrovka musí být nepříjemná :(.. Přeji pohodový poslední trimestr :) <3 Jestli dobře počítám, měl by se narodit v prosinci? Já jsem prosincová, 20.12. :D
    PS: Máš moc hezký blog, děkuji za komentář u mě :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Děkuji :). S tou cukrovkou se dá žít, člověk si zvykne :). Děkuji <3. Ano, ano, bude prosincové jako ty :D.

      Děkuji a nemáš zač :).

      Vymazat
  3. Článek byl naprosto boží <3 Ty hory se vám moc povedly :) Ať ti pořád pokračuje tak bezproblémově jako doposud :)

    WantBeFitM

    OdpovědětVymazat
  4. Je zajímavé číst tyto první pocity z těhotenství a moc se těším,až si to budu jednou sama prožívat. Myslím, že je důležité poslouchat svoje tělo, a když jsi unavená, tak to nelámat přes koleno, ale prostě odpočívat. :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Máš se na co těšit :). To ano, hlavně teď by člověk měl opravdu poslouchat své tělo a neporovnávat se s ostatními :).

      Vymazat
  5. Tyjooo :) jsi krásná, moc ti to svědčí a moc držím palečky v dalším trimestru! :) mám moc ráda tyto články o pocitech atd. takže se těším na další články a držím palce ať jde vše hladce!

    OdpovědětVymazat
  6. Moc držím palce, ať je všechno v pohodě a užívej, dokud to jde, ten čas strašně letí:)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Moc děkuji a máš pravdu, čas letí šíleně :).

      Vymazat
  7. Jeee, to je tak hezký.. vím, že to občas není lehký a někdy třeba až nesnesitelný, ale já se na průběh těhotenství těším (snad se ho jednou dočkám :D).
    Nevyrostla prsa? :D Tak to doufám, že ani mně moc nevyrostou, nemám teď úplně maličký. :D
    Těším se na další článek a fotky. Přeji, ať je vše v pořádku a ať se máš jen dobře. :)))

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Těš se, každá to hlavně máme jinak :). Dočkáš! :) Nene, nevyrostla vůbec (já zas žádná neměl ani předtím :D). Děkuji :).

      Vymazat
  8. Moc gratuluji k tak krásnému bříšku :-) už se těším na fotky mrněte

    OdpovědětVymazat
  9. Užívej si tohle období naplno, je to krásné a moc držím palce, aby i nadále vše probíhalo v pořádku! :))

    OdpovědětVymazat
  10. To je šílené, jak to utíká 🙈, pamatuju, když jsi nám před chvilkou těhotenství tady na blogu oznámila a teď už do konce zbývá jen chvilinka. Držím palce aby i poslední trimestr proběhl co nejvíce v pohodě a v klidu 🤗. Bříško ti moc sluší a ty hory jak jste malovali jsou roztomilé 😍💚.

    OdpovědětVymazat

Děkuji za přečtení a zpětnou vazbu❤️