čtvrtek 30. prosince 2021

Těhotenství – 3. trimestr

Ač je to šílené, tak 9 měsíců uteklo jako voda! To znamená, že já už mám za sebou už celé těhotenství, a protože jsem vám sepsala článek o prvním i druhém trimestru, chci vám povědět i o tom třetím. Tak jdeme na to :).

Velké bříško

Už od 28.týdne mě občas trápilo špatné spaní, ale bylo to takové střídavé, jednou v pohodě, pak zas horší. Každopádně v posledním měsíci už se nepříjemně spalo, protože bříško bylo prostě velké, takže mě bolelo jakkoliv ležet :D. Mně teda hlavně trpěla žebra.

Už se hůře delší dobu sedělo, stálo i chodilo, takže nejlepší volbou bylo, to všechno zkrátka střídat

Vyšetření a kontroly

3. VELKÝ SCREENING

Ve 31. týdnu jsem byla na třetím velkém screeningu, kde gynekolog zjišťoval opět více informací o vývoji miminku atd. Řekl mi taky, že má už zhruba 2 kg, což je o trošku více, než by v tomto období měl mít, ale zatím se to tolik neřeší. Jinak bylo naštěstí vše v pořádku.

V rámci tohoto vyšetření mi odebírali i krev, z níž zjistili, že trpím na chudokrevnost (nic neobvyklého u těhulí v posledním trimestru), takže mi pan doktor naordinoval tabletky železa. Trošku jsem se zděsila, protože mi bylo řečeno, že můžou způsobovat zácpu, s níž už tak bývají problémy v těhotenství, a navíc já mám se stolicí trochu problémky už rok a půl. Naštěstí ta se nekonala, jen mi železo nesedlo pojídat nalačno (jednou jsem i zvracela), takže jsem si ho začala dávat 2 hodinky po snídani, a to už tělo zvládlo.

K tomuto vyšetření jsem vám chtěla povědět ještě jednu historku. V těhotenství (teda myslím, že hlavně v tom posledním trimestru, kdy už je bříško větší) se nedoporučuje moc ležet na zádech (já se stejně občas v noci zastihnu, že jsem se do této polohy ve spánku otočila). Každopádně během toho vyšetření, kdy jsem tam ležela na zádech s narovnanýma nohama jsem začala trošku omdlívat. 

„Polilo mě horko, pot všude, slyším vzdáleně, motá se mi hlava... Automaticky si stahuji roušku a povídám doktorovi, že se mi dělá zle. Ten mi hned odpověděl, ať si lehnu na bok, že to způsobilo to ležení na zádech a že už má stejně vyšetření hotové. Poslechnu ho, trochu mě mrzí, že jsem ani moc nevnímala tlukot srdíčka našeho malého pokladu, ale momentálně jsem ráda, že jsem ráda.“

Opravdu to asi bylo tou polohou (v kombinaci s rouškou, nervozitou), protože když jsem si lehla na bok, okamžitě se mi začalo dělat lépe a už bylo vše v pořádku.

Jinak v posledním trimestru už chodíte k doktorovi na běžné kontroly co 3 týdny (předtím to bylo celou dobu co 4) a v posledním měsíci už každý týden až do termínu porodu. Cukrovka mi začala zase trochu řádit, takže jsem ráno jen zvýšila dávku inzulínu.

Příprava na porod

Co se týče nějaké přípravy na porod, měla jsem v plánu dělat pár vychytávek, o kterých jsem se doslechla. Řekla jsem si, že určitě budu jíst datle, lněná semínka a pít čaj z malinového listí, protože to mi tolik nebude vadit (jestli to opravdu pomůže nějakým způsobem ulehčit porod? Kdo ví, ale za zkoušku to stojí!). Trošku jsem se obávala těch datlí skrz cukrovku, ale naštěstí mi to s cukrem nějak netočilo, takže jsem je jedla s chutí dále.

Ovesná kaše s lněnými semínky, datlemi a tvarohem

Od 30. týdně jsem tedy začala s pitím maliníku (2 denně a poté jsem zvýšila počet na 3 za den), pojídáním lněných semínek (2 lžíce denně) a datlí (5–6 denně) a k tomu i s masáží hráze (párkrát týdně). Protože mi datle i semínka lezla krkem, snažila jsem se o různé obměny (ovesné, krupičné kaše, poté i kaše z lněné mouky, smoothie bowl...). Pití maliníku mně také po pár týdnech omrzelo (nejsem čajový typ), ale vydržela jsem :D.

Ovesná kašička

Krupičná kašička a moje těhu závislost v 3. trimestru – kakao :D

Pohyb a cvičení

Cvičit jsem úplně přestala, už se mi zkrátka asi nechtělo. Ale snažila jsem se aspoň dostatečně chodit, takže různé procházky probíhaly, někdy delší, někdy kratší. Po mém incidentu v Luhačovicích, kdy jsem ještě na začátku 8. měsíce nachodila hodně kilometrů, ale tělo už to nezvládalo, jsem už takové dálky raději vynechala (i hory, fňuk).

Aspoň ty procházky!

Nástup do porodnice

Protože se mi v bříšku klubal obřík a já jsem celkem výškově malá (cca 160 cm), prvorodička, a ještě k tomu diabetička, bylo mi v posledním měsíci řečeno, že musím nastoupit do porodnice už týden předem. už v 36. týdnu měl totiž „drobek“ 3,5 kg! Upřímně mi vidina dřívějšího nástupu a i případného vyvolávání nevadila, protože už to bylo fakt celkem náročné. Nastoupit jsem měla tedy nejpozději 17. 12. a teď už vám prozradím, že náš termín byl 24. 12. :D. Jenže objevil se malý problémek, a to ten, že naše místní porodnice byla momentálně přervána, tak jsem ani nevěděla, jestli pro mě bude vůbec místo.

Opravdový vánoční dáreček

Nakonec místo bylo a 17. 12. jsem hned ráno nastoupila. Protože s vyvoláváním byly trochu komplikace, a navíc našemu chlapečkovi se ven ještě vůbec nechtělo, bylo to poměrně náročné, nakonec ukončeno i akutním císařským řezem, ale přece jen to za to malé štěstí stálo 💓. Váhový odhad byl nakonec 3,7 kg, což odpovídalo i v realitě.

Náš poklad💓

Od muže za porod

To by bylo k mému 3. trimestru asi vše. Pokud by vás ještě cokoliv zajímalo, klidně se mě zeptejte v komentářích :). Doufám, že se vám tyto těhotenské články líbily a třeba někomu i něco daly, já osobně jsem si vždy ráda přečetla takové druhy článků už před těhotenstvím, ale hlavně při jeho prožívání :). 

21 komentářů:

  1. Krásné fotky :) Malý byl teda macíček, jo? :D To jsem nevěděla, že se při poloze na zádech může dělat tak špatně... Mrzí mě ty komplikace, ale snad už bude vše jen a jen dobré :) Určitě piš články o miminku, pokud budeš chtít, ráda si to přečtu :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Děkuji :). Byl to obřík no :D. Určitě někdy něco napíšu :).

      Vymazat
  2. Těhotenství ti moc slušelo a nyní jsi překrásná maminka! :) Gratuluji k drobečkovi♥♥

    OdpovědětVymazat
  3. Páni, to je tedy pěkný kluk 💙😍. Ještě jednou velká gratulace k narození a i ke všemu jak si vše dobře a statečně zvládla, hlavně teda toho císaře, který mě mrzí, že to muselo nakonec skončit takto.. ale hlavně že vše dobře dopadlo a jste oba zdraví a v pořádku, to je to nejdůležitější! 🤗 Moc ráda, čtu tento typ článků, mám okolo sebe hodně těhotných 😅 a i maminek, takže to slyším se všech stran, ale i tak si ráda i něco ještě přečtu 😊. (jsem podobného vzrůstu 😅, tak snad mě taky jednou nebude čekat takové "těžší" překvápko 😅🙈).

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Moc moc děkuji <3. Přesně, hlavně, že je vše v pořádku :). Jé, to já okolo sebe moc těhotných ani maminek nemám, jsem taková první včelka :D. Přeji ti, aby ne, ale třeba bys to zvládla, je to hodně indi vindi :). Tchýně je taky maličká a porodila 4,5 kg přirozeně :D.

      Vymazat
  4. Byly to krásné články a jsem moc ráda, že jsi novopečená maminka! :) Ještě jednou moc gratuluji! :))

    OdpovědětVymazat
  5. Moc hezké články :) díky, že jsme mohli těhotenství prožívat prostřednictvím článků s tebou :) jak se malý jmenuje? Moc Vám to sluší! Ještě jednou velká gratulace :)
    Ps. Kakao miluji odmalička 🤩

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Já děkuji, že se líbily :). Lukášek :). Já ho měla taky jako malá ráda <3.

      Vymazat
    2. Jéé, to je krásné jméno :) Se ségrou jsme dvojčata (Hanča a Lenča). Mamka musela mít vymyšlená jména i pro kluky. Já bych byla Lukáš a Hanča Tomáš :). Tyto dvě jména se jí také moc líbila <3

      Vymazat
  6. Ještě jednou moc gratuluji a obdiduju, že jsi to takhle hezky zvládla!:)

    OdpovědětVymazat
  7. Krásný článek a moc gratuluji :)

    SmileThess

    OdpovědětVymazat
  8. Gratuluji k malému! Hlavně, že vše dopadlo dobře a jste oba v pořádku. :)

    OdpovědětVymazat
  9. Moc ti gratuluji! Jsem ráda, že vše nakonec dobře dopadlo a že sis takto nadělila vlastně vánoční dáreček sama sobě, haha :) Tak hlavně dál hodně zdraví a mnoho hezkých chvil s malým v novém roce!

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Děkuji moc :). Tojo, nejkrásnější dáreček :D. Děkujeme :).

      Vymazat
  10. Až mi ukápla slzička. Terezko, ještě jednou obří gratulace <3 Jsi skvělá, že jsi to takhle hezky zvládla :) Ať vám malý dělá samou radost. A než se naděješ, budete chodit po horách i s ním :)

    WantBeFitM

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Ty jsi zlatá, děkujeme <3. No to teda, věřím, že ten čas teď poletí ještě více rychleji :D.

      Vymazat

Děkuji za přečtení a zpětnou vazbu❤️